• ۱۱۳۲۶
  • ۱ / ۲ / ۱۳۹۵
با حضور معاون تحقیقات و فناوری؛ اولین دانش آموخته دوره های MD/MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیل شد

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: یکی از مسایل مهمی که در آموزش پزشکی باید دنبال شود، این است که به تدریج به سوی دانشگاه های نسل سوم پیش برویم، زیرا با این کار دانشگاه ها علاوه بر پژوهش و آموزش، می توانند پژوهش را به یک فناوری ارتقای سلامت تبدیل کنند، تا به صورت یک فرآیند، برای تشخیص زودرس و معالجه بیماری موثر باشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر رضا ملک زاده گفت: در این راستا در مرحله نخست، باید بتوانیم پژوهش را تقویت کرده و دانشجویان پزشکی علاقه مند به این دوره را جذب کنیم، به همین دلیل در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و تهران یک برنامه ای آغاز شده که درصدی از دانشجویان برجسته و ممتاز دانشگاه ها، که  علاقه مند به تحقیق هستند، همزمان با دوره دکتری عمومی MD)) وارد دوره  MPHبرای آموزش روش های تحقیق، می شوند.

او ابراز امیدواری کرد تا در آینده درصدی از فارغ التحصیلان دانشجویان پزشکی به ویژه در این دو دانشگاه، بتوانند محققان برجسته باشند، مدیریت پژوهش را در مراکز تحقیقاتی به عهده بگیرند و علاوه بر کار طبابت و کلینیکی، کار تحقیقاتی هم انجام دهند.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع مهم در رشته پزشکی، روی آوردن دانشجویان پزشکی در کنار فعالیت خود به امر تحقیق است، خطاب به اعضای هیات علمی دانشگاه ها تاکید کرد: به دستیاران، رزیدنت ها و دانشجویان توصیه می شود که همزمان با کار پزشکی خود، به دنبال تحقیق و پژوهش بروند.

تحقیق باید تیمی باشد!

دکتر ملک زاده، ادامه داد: مسوولان دانشگاه ها، استادان و دانشجویان را در امر تحقیق و پزوهش حمایت می کنند و دانشجویان علاقه مند به این امر، باید برای تحقیقات و پژوهش وقت بگذارند، با همکاران برجسته مشورت و  در کنگره های و همایش ها، حضور داشته باشند و بدانند که تحقیق باید تیمی باشد، زیرا تحقیق بدون همکاری امکان پذیر نیست.

او به ویژگی هایی مانند علاقه مند بودن، انگیزه قوی و مصمم داشتن، پشتکار و وقت گذاشتن به عنوان خصوصیات لازم برای تحقیق و پژوهش اشاره کرد و افزود: همچنین برای ارتقای سطح علم پزشکی، باید نیروی انسانی مناسب را تقویت کرد.

دکتر ملک زاده، با اشاره به تعداد زیاد مقالات چاپ شده، بیان کرد: برخی از بیماران با مراجعه به اینترنت، بدون آگاهی از درست یا نادرست بودن اطلاعات، آن را انجام می دهند که باید به مردم این ایده را بدهیم که از دانش و منبع صحیح استفاده کنند، زیرا دانش مفید باید پاسخ درست به بخش سلامت بدهد.

پیشگامی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز در نسل سومی شدن

دکتر "محمدهادی ایمانیه" رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دراین آیین، هدف از راه اندازی دوره MPH در این دانشگاه را تحقیق و شناسایی مشکلات و بیماری مردم جامعه، آموختن روش های تحقیق و پیدا کردن راه حل آن دانست و افزود: مدیریت آینده کشور در دست این افراد است و امیدواریم این محققان، دلسوز مردم و مدیران توانمند در جامعه باشند.

مدیرگروه  MPHدانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: MPH یا دوره عالی آموزش سلامت، چهار واحد پایان نامه و 31 واحد دروس تئوری و عملی دارد که محتوای آموزشی آن، تمرکز بر سلامت جامعه است.

دکتر"علیرضا صالحی"، با بیان اینکه پنج سال از راه اندازی این رشته می گذرد، افزود: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز در این رشته پیشرو بوده اند.

او ادامه داد: دانشجویان پزشکی با معدل بالا، از سال سوم پزشکی وارد این دوره می شوند و در کنار دروس پزشکی، این دوره را می گذرانند.

دوره MPH ویژه اساتید بالینی در شیراز برای نخستین بار در کشور

دکتر صالحی، بیان کرد: برای نخستین بار در کشور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دوره MPH ویژه اساتید بالینی راه اندازی شد که در اردیبهشت سال آینده، این اساتید فارغ التحصیل می شوند.

در این آیین، که با حضور جمعی از معاونان، مدیران و دانشجویان برگزار شد، از دکتر "المیرا اسماعیل زاده" به عنوان نخستین دانش آموخته MD/MPH در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تقدیر شد.

آخرین مطالب :